Wednesday, February 20, 2013

je rêve de train à grande vitesse



J’aime ma bicyclette, mais pour bouger à travers  l’ile je dois prendre le bus car je ne conduis pas. Ça prend à peu près une heure pour aller à Rose-Hill et c’est la même chose pour aller à  Port-Louis. Et le trajet par bus n’est pas très agréable. La route n'est pas très stable, je rebondis avec le bus à chaque fois qu’il roule sur une bosse et aussi quand il entre dans un trou. J’aurais tant aimer avoir le train à grande vitesse à Maurice, comme ça les trajets seront plus rapide et nous aurions moins de voiture sur nos routes.



D’après Wikipédia, de 1860 à 1960 on avait un réseaux de chemin de fer a Maurice. L'image en-dessous nous montre que le réseaux couvrait la majeur partit de l’ile et je crois que quelque chemin de fers existe toujours dans quelque endroit comme à Bras D’eau mais comme il sont à l’abandon depuis des années il faut passer à travers les buissons pour les voir.  


Mauritius Railway Network


La plus part de nos belle locomotives sont partit a la rouille. Je crois que si on avait fait un effort pour maintenir les chemins de fers et continuer avec les locomotives le pays aurait beaucoup bénéficier : moins de véhicule, moins de pollution et aussi moins d’accident.

Mauritius Railway

On a tous entendu parler du nouveau projet de Metro léger, mais ça tard toujours à se concrétiser. Et même si ce projet se réalise ça va prend des années pour construire un réseaux de chemin de fers qui va couvrir la majeur partit de l’ile Maurice.


4 comments:

  1. On voit aussi un tout petit bout de rails (3 ou 4 mètres) au Port-Louis Waterfront, derrière le jardin d'enfants avec le bateau, en direction du 'grenier'... Très peu connu ;)

    J'ai hâte que le métro léger se concrétise ! Même si ce n'est qu'entre Curepipe et Port-Louis, c'est déjà un premier pas...

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  2. ek sa gouvernment voler ki ena la, zot pou fer metro leger apres zot mem zot pou kokain feraille..

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  3. I've just come across your item on the LRT. As a regular visitor to Mauritius I certainly hope it can be put in place quickly and effectively.

    A lot of nonsense has been written about the subject by people who have never seen or ridden on a tram, metro or 'heavy rail' commuter train, but the proof of their effectiveness is that, despite the higher cost of tickets, people will invariably choose the tram/LRT/metro over the bus, because it's quicker, safer and more comfortable, and also more accessible for anyone who doesn't have mountain goat-like physical agility. It's amazing that people have put up with the buses in Mauritius for so long.

    I just hope that the 'experts' choose a system that's right for Mauritian conditions and that serious consideration is given to future extension south to Rose-Belle, the airport and Mahebourg, and north to Grand Baie.

    A small correction regarding the old Mauritius Government Railways: the North Line, to Grand Riviere Sud-Est opened in 1864 and the Midland Line, to Mahebourg, in the following year. The last passenger trains (Port Louis-Curepipe) ran in 1956 and the last goods train on 5 February 1964, though apparently a couple of locomotives were still at work into 1966. There are still plenty of the MGR's stations, bridges, locomotive sheds, railwaymen's houses and water tanks to see if you know where to look, though sadly the government doesn't seem to care about preserving any of this heritage. The disgraceful state of the Governor's Saloon, which would seem to date from c1875-1880, at the museum in Mahebourg is the most distressing example of this neglect. Any other country would have preserved this once-beautiful vehicle as a prized example of Mauritian craftsmanship and kept it protected in a proper national museum worthy of the name.

    Let's hope that even if the government cannot make good decisions about the country's past it can at least get it right for the future.

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  4. When I was working in Canary Wharf (London); I had to take the DLR (Docklands Light Railway) and the journey was a beautiful experience. It was like riding a roller coaster and it would go between buildings, across natural reserves and the view was wonderful during shiny weather.

    I would have wished something similar for Mauritius: where the train would go through mountains which would give us a beautiful Bird's-eye view of the greeneries as well as the white beaches and blue sea.

    However it is quite obvious that the railway project is not a priority of the present government.

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